Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/svenskestemmer.dk/public_html/wp-includes/media.php on line 1204

På katastrofekurs. Anmeldelse af Fredrik T. Olsson: ”Et vågent øje”.

Svensk krimi har stået stærkt i mange år. Fra Sjöwall og Wahlöö til Stieg Larsson, Lisa Marklund og Camilla Läckberg har romaner om forbrydelse og opklaring vakt international genklang, nogle med fokus på voldens sammenhæng med samfundsstrukturer, andre mere optaget af spændingsplottet eller voldens psykologi. Et nyt skud på stammen er Fredrik T. Olsson, der debuterede i 2014 med et brag. ”Kædens sidste led” blev oversat til 25 sprog, filmrettigheder blev solgt til Warner Brothers, og læserne råbte på en opfølger.

Den er kommet, og mon ikke succesen er hjemme. I hvert fald er ”Et vågent øje” solid spænding om et særdeles aktuelt tema: internettets – og dermed samfundets – uhyre skrøbelighed. Romanen foregår tre år før debutromanen og har som den William Sandberg som hovedperson – en midaldrende, enlig mand, ansat i forsvaret som kryptolog, men ved romanens begyndelse netop blevet afskediget. Også hans privatliv er i opløsning.

Katastrofen truer

Romanen lægger dramatisk ud med makabre dødsfald i forbindelse med uforklarlige strømsvigt i store dele af Sverige. Også andre lande melder om problemer, og snart er der heftig og faretruende IT-aktivitet over store dele af kloden. Forskellige spor peger på, at William Sandberg står bag, og forsvaret indleder en undersøgelse af hans aktiviteter. Da videooptagelser afslører hans datter i besiddelse af mistænkeligt materiale og kort efter findes død, stiger anklagerne mod Sandberg. Det lykkes ham at flygte for derefter selv at gå i gang med at undersøge, hvad der ligger bag den truende katastrofe.

Romanen følger de voldsomme begivenheder, der fører Sandberg nærmere en opklaring, men også andre aktører: forsvaret, hvor der er delte meninger om Sandbergs skyld, hans tidligere kone, som er journalist og foretager sine egne undersøgelser, polske biologer, som forsker i sammenhænge mellem internet og biologiske processer og endelig en engelsk task force med forsvarsministeren i spidsen, som i al hemmelighed arbejder med at indføre global IT-masseaflytning.

Et samfund på afveje

Der er således mange interessenter, og konfliktniveauet bliver hurtigt alarmerende. Romanen fører os sikkert og i en stigende spændingskurve mod – ikke overraskende – den forløsende opklaring, og vi er godt underholdt undervejs. Scenerierne er skåret skarpt og dramatisk, og man forstår Warner Brothers filminteresse. Her er energi og fart, og personerne bliver tydelige markeringer af forskellige holdninger og sociale sammenhænge.

Også samfundskritisk bid er der plads til. Vi præsenteres for en forkælet vestlig kultur, som har gjort sig alt for afhængig af internettet og er uforberedt på, at det gør samfundet sårbart. Ikke mindst, når kyniske, magtglade politikere og embedsmænd forgriber sig på den humanisme, vi opfatter som en væsentlig europæisk værdi. Det kan ytre sig i stivsindet benægtelse af fordele ved at forhandle med modstanderne, og det kommer især frem, når retssikkerheden ofres i kampen mod terrorisme – og for politikeres egne privilegier.

Men – for der er jo et men – hvad er det så, der er galt? Først og fremmest en stigende melodramatisk, sentimental tone, efterhånden som vi nærmer os klimaks – mødet med den aktør, der står bag IT-sammenbruddet. Man krummer tæer og mindes stakkels, søde ET i Spielbergs film fra 1980-erne, og sikke det skurrer i en moderne roman. Læs den for det, den kan: med et energisk drive og et godt gennemtænkt plot holde dig underholdt igennem 639 sider.

Fredrik T. Olsson: ”Et vågent øje”, på dansk ved Lilian Kingo, Forlaget Hr. Ferdinand, 2017.

Originaludgave: ”Ett vakande öga”, Wahlström & Widstrand, 2016